Weer een week voorbij...

13 maart 2015

Hallo,

Het gaat gelukkig goed hier in Kenia, we hebben het erg naar onze zin!

Vorige week vrijdag hebben we eerst voorbereid voor de Special School. Daarna zijn we naar de Special School gelopen. Dat is ongeveer 30 minuten. Toen we bij de school aankwamen hoorden we dat er een vergadering was dus konden we weer terug naar huis. Het was leuk dat we er even konden kijken en de kinderen konden zien.

Zaterdag zijn we naar de stad geweest, even wat boodschapjes gehaald. Bijna iedereen kijkt naar ons op straat, en we hebben al zo vaak gehoord; hello, how are you? Maar inmiddels zijn we dat ook weer wel gewend.
We hebben gegeten in de stad en savonds konden we douchen met een koud klein straaltje. Savonds viel de stroom uit, en hadden we geen water meer, en geen internet.

Zondag was er een speciale preek, het was oogst zondag... We gingen om half 11 naar de kerk. Iedereen gaf een gift of een deel van bezittingen. De mensen stonden in een rij en konden hun gift geven. Er word verteld in de kerk hoeveel iedereen geeft en ze schrijven het op. Er werden ook eieren gegeven, een meloen en aardappelen en dat werd dan later weer geveild. Er werd nog gedanst en een andere man, een soort dominee ging verder met de preek. Onder de preek ging zijn telefoon af, die pakte hij op en begon gewoon te telefoneren. Dat zou bij ons toch niet gebeuren ;) Daarna ging hij weer rustig verder met zijn preek. Om 3 uur hebben we met zn allen in de kerk gegeten, een boterham met cola.
S avonds hebben we friet gemaakt maar de stroom viel uit dus konden we de frituurpan niet gebruiken. Toen hebben we bij kaarslicht gegeten.

Maandag ochtend zijn we naar Ushirika geweest. Het oude project van Aly en waar ze ook heeft gewoond. Daar woont ook een Nederlandse vrouw, Hilda. Daar hebben we wat gedronken en daarna zijn we naar de opvang gelopen voor de straatkinderen. En zijn we nog even naar de stad geweest.

Dinsdag ochtend hebben we voorbereid voor de Remand en nog wat kantoorwerk gedaan. Ook hebben we bericht gehad vanuit Nederland dat we 60 Engelse bijbels krijgen. Daar zijn we erg blij mee! We willen de kinderen laten sparen voor een bijbel. Door bijv. een vraag goed te beantwoorden, een stukje uit de bijbel te lezen, zingen of met het winnen van een spel een muntje te geven. Als ze dan genoeg muntjes hebben dan krijgen ze een bijbel. Smiddags was het weer erg leuk in de Remand.

Woensdag was onze vrije dag, we hebben uitgeslapen en smiddags hadden we een gesprek gepland met de manager van de Remand Home voor onze schoolopdrachten. Aly had van te voren gebeld of hij er was, maar hij was dus niet aanwezig. Zo gaat dat hier, ze zijn hier heel makkelijk met dat soort dingen. Toen zijn we s middags nog naar Kolol Resort geweest. Dat was een restaurantje alleen dan zit je in boomhutten. Dat was erg leuk! Voor 6 euro hadden we 6 drankjes en een maaltijd. Erg goedkoop dus ;) Savonds hadden we de verjaardag van Korir gevierd. We hadden een bal aan hem gegeven en was er erg blij mee! En we hadden geen water vandaag...

Donderdag weer begonnen met voorbereidingen. Smiddags naar de Remand en een gesprek gehad met de manager. Hij was erg enthousiast gelukkig en we kunnen activiteiten plannen voor in de Remand. Toen we terug kwamen hebben we hier in ons centrumpje wat drinken gekocht. Want ook vandaag geen water en ons drinkwater was allemaal op. Ook werden de planken gebracht voor het guesthouse. Ze hebben nu 1,5 week niet aan het guesthouse gewerkt dus kunnen ze nu aan het dak beginnen.

Het is alweer vrijdag, de week is weer bijna voorbij... Vanmorgen zijn we naar de Special School geweest, 140 beperkte kinderen zaten aan tafels te luisteren naar het Bijbelverhaal. Een grote groep dus! Na de Special School zijn we naar de stad gelopen en hebben we daar gegeten met Edwin, Aly en de Nederlandse pleegmoeder van Edwin. Hierna zijn we naar het kantoor gegaan waar het water word geregeld en als het goed is krijgen we vanaf 6 uur weer water! Een douche zou heerlijk zijn (:

Het regenseizoen kan ook elk moment beginnen. Eigenlijk is het meestal in februari/maart. Maar nu verwachten ze dat het binnenkort gaat regenen. Het is erg droog en de mensen hopen dat er snel regen komt. Het is hier rond de 30 graden... Echt zomers weertje ;)

We hebben nog foto's van de Remand Home erbij gezet. Er mogen in de gevangenis eigenlijk geen foto's worden gemaakt. Maar Aly had deze foto's nog. Dan hebben jullie er toch een beetje een beeld van.

Liefs,
Manon en Jeanique

1. Marianne:
    14 maart 2015
    Ha meiden,

Nou.. echt Afrika beleven dus..!! Mooi wat jullie daar allemaal kunnen doen! Succes weer met alles.

Groetjes Marianne
  2. Jolanda:
    17 maart 2015
    Hoi dames,

Leuk om te lezen dat jullie het goed naar jullie zin hebben. Dat zal vast wennen zijn dat jullie niet iedere dag water hebben :)
    veel succes nog verder, mooi werk wat jullie doen, geniet ervan.