De tijd gaat door!

11 mei 2015

Hoihoi,

Daar zitten we dan, in de woonkamer van het guesthouse. Inmiddels zitten we bijna 1,5 week hier en het bevalt ons hier prima. Sinds vandaag zitten we in onze woonkamer. Eerst waren de twee slaapkamers klaar en hebben we 1 slaapkamer gebruikt als woonkamer en de andere kamer om te slapen! Ging ook prima. De douche en de keuken moet nog af worden gemaakt. Douchen doen we nog bij de 'buren' ;) en koken kan al wel!

Vorige week woensdag hebben we de Nederlandse dames uitgezwaaid die hier voor 10 dagen waren. Erg gezellig! We zijn naar Langas geweest om het Sponsor kindje van Leandra daar op te zoeken. Wat was hij blij! We hebben ze de Remand laten zien en we zijn nog naar Lake Baringo en lake Bogoria geweest. En zoals we weten kan het hier wel eens wat later worden dan besproken. Om 6 uur stonden we klaar, wachtend op de taxi. Maar we hadden nog makkelijk uitgebreid kunnen ontbijten want hij kwam pas een uurtje later! Het was een erg mooie dag en erg warm. We zijn eerst naar Baringo geweest waar we een boot safari hebben gedaan. Heerlijk gevaren op het water en ondertussen krokodillen, nijlpaarden, vogels enz. spotten. Ook kan je op de foto zien aan de huizen dat er een overstroming geweest is. 2 jaar geleden was er een grote overstroming waardoor er een heel stuk land was ondergelopen.
Daarna zijn we doorgereden naar Bogoria. Daar hebben we door het park gereden en aan het einde van het park (18 km rijden) waren water geisers. Daar konden we wel een eitje koken ;) Maar dat hebben we niet gedaan. Het was erg mooi om te zien.

We hadden nog een dagje tegoed omdat we eigenlijk twee dagen naar Baringo en Bogoria zouden gaan, maar dat was in 1 dag gelukt! (: Dus we hadden afgesproken om maandag nog een dagje weg te gaan naar het regenwoud en theeplantages. We zouden om 8 uur weg gaan. Om 9 uur nog niemand te zien dus zijn we alvast naar de andere meiden gegaan aan de andere kant van de stad. Edwin had de taxi gebeld maar hij moest nog vanuit Nakuru komen dus dat kon nog wel 2 uurtjes duren! We hebben gezellig een spelletje gedaan maar om 1 uur nog geen taxi te zien... We konden ons dagje wel vergeten! Toen zijn we in de Matatu gestapt en dachten we naar Kolol resort te gaan. Waar we wat konden drinken en konden genieten van het Afrikaanse landschap. We hadden het een paar keer gevraagd of ze echt naar Kolol gingen, maar ja ze zouden ons daar brengen. Maar nee hoor, verkeerde matatu! ;) Toen maar ergens anders wat gedronken. Ondanks alles wat het toch een gezellige dag!

Voor de rest gaat het erg snel. Donderdag komt het zusje van Aly. Afgelopen zondag was Aly uitgerekend dus we wachten in spanning af. Anne-Marie komt voor 2 weken dus dat zal ook vast wel gezellig zijn.

Even een update over ons werk in de Remand Home. De training nog steeds erg goed. 1 van de jongens dacht dat hij deze maand weg mocht in de Remand dus dat zou erg jammer zijn. Maar we hebben vandaag een gesprek gehad met de manager en er is nog niets over bekend. Dus we hoeven ons geen zorgen te maken dat ze plotseling weg zijn en de training niet af kunnen maken. Ook was de manager erg enthousiast over ons nieuwe project. We willen Engelse lessen gaan geven aan alle kinderen in de Remand. We willen de groep in 3 groepen verdelen en dat willen we doen om vooraf testen te doen en we weten op welk niveau ze de lessen kunnen volgen. Wij hebben een leraar kunnen regelen dus morgen hebben we de volgende afspraak. Ook is er een gehandicapte jongen in de Remand die we een ander plekje willen geven. Hij zit in de Remand omdat hij niet bij zijn familie kan wonen en niemand eigenlijk weet wat ze met hem aan moeten. Hij heeft eigenlijk nergens een plek. We willen hem nu een plek geven in de Special School. Vrijdag hebben we daar een afspraak staan.
Voor de rest gaan we ook elke week nog naar de Remand voor ons evangelisatie project. Ons beloningsysteem voor de bijbels is inmiddels ook van de grond. De kinderen en jongeren vinden het erg leuk en we kunnen echt merken dat ze hun best doen om een muntje te verdienen. Bij 5 muntjes hebben ze een bijbel verdient. We zijn benieuwd aan wie we de eerste bijbel kunnen geven!

Afgelopen vrijdag konden we niet in de Special School terecht dus we hopen daar aanstaande vrijdag weer naar toe te gaan. Is inmiddels alweer een poosje geleden omdat het vakantie was.

Mei zit vol verjaardagen hier, Aly, Jonah en Purity hopen binnenkort jarig te zijn. En ook de baby word in mei geboren als alles goed mag gaan.

Het regenseizoen is nu echt begonnen, als we weg gaan komen we behoorlijk vies terug, het is overal modder. Het regent elke avond en overdag is het heerlijk weer. Misschien dat we toch maar regenlaarsjes aan moet gaan schaffen voor de modder ;)

Vanaf deze week hopen we elke week kinderen op te gaan zoeken van het sponsorprogramma van Kimon. We bezoeken ze en laten ze iets knutselen voor hun sponsor in Nederland. Woensdag hopen we dove Anol op te gaan zoeken in Moisbridge. Daar kunnen we wel een dagje voor uittrekken.

Ook de zomer in Nederland is op komst hebben we vernomen. Toch hopen we stiekem dat we wel iets bruiner terug komen dat al die Nederlanders ;)

Tot de volgende keer! :)

Lieve groet van Manon en Jeanique.

1. Marianne:
    11 mei 2015
    Ha meiden,

Heerlijk verhaal weer. Afrika en tijd... haha, dat is altijd wat anders dan Nederlanders en hun horloge he ;).
    Succes weer met alles, mooi om steeds ook over jullie werk te lezen!

Groetjes Marianne
  2. Nellemarie:
    12 mei 2015
    Prachtige foto's en filmpjes hebben we te zien gekregen! Wat hebben ze het weer naar hun zin gehad! Voor jullie nog even genieten van alles daar!
    Je kunt waarschijnlijk straks je schoenen wel weggooien als je thuis komt... Of je moet ze als aandenken willen bewaren... Suc-6 verder met al jullie bezigheden! Tot de volgende keer! Groetjes, Nellemarie
  3. Marjolein:
    12 mei 2015
    Hallo manon en jeanique, wat fijn dat het zo goed gaat daar! We genieten van jullie brieven zo krijgen we wat mee van wat jullie allemaal beleven! Voor oma worden de brieven uitgedraaid Manon! zo kan ze ook meegenieten! Geniet er van en de hartelijke groeten van ons uit meeuwen!
  4. Christine:
    13 mei 2015
    Hee meiden, wat een leuk verhaal weer. Wij kunnen het best plaatsen hoor, voor ons nog dubbel en dwars nagenieten :) Mooi om Baringo te zien, die plaatjes pronken ook in ons fotoboek.

Het guesthouse draait op volle toeren, leuk :) Vergeten jullie het gastenboek t.z.t. niet? Haha, ik zie ons nog aan de tuintafel zitten om het in te weiden, grappig!
    Wanneer er weer wat recente foto's zijn, we houden ons aanbevolen.

Doe de hartelijke groeten aan Edwin, Aly en alle kids, we wachten in spanning af wat het volgende nieuws is.

Veel succes in de Remand!

Groetjes Bertine en Christine