Nieuw reisverhaal :D

4 juni 2015

Hoihoi,

We dachten dat we vorige week nog iets op onze blog hadden gezet maar dat was dus alweer 2 weken geleden! De tijd gaat ook zo snel ;)

Alles gaat nog steeds goed. Met Aly en Olivia gelukkig ook.
Inmiddels is de Engelse training ook van start gegaan. Sommige jongens kijken er echt naar uit. Sommige doen ook helemaal niet mee, we kunnen ze het niet verplichten. We willen ze juist helpen. Dat zijn vooral de wat oudere jongens die eigenlijk niks kunnen. Waarschijnlijk schamen ze ervoor en gaat hun ego daar wel wat door naar beneden natuurlijk. Erg jammer... Sommige kunnen wel Engels praten of verstaan maar kunnen bijv. niet schrijven. We hopen dat ze er veel van leren! :)

Vorige week kwam de leraar van de elektriciteitstraining niet opdagen, dus we hadden gebeld en hij zei, ja ik kom morgen! Maar nee hoor, geen leraar. We hadden weer gebeld en toen zei hij dat hij te druk was en daarom niet kon komen. Toen hebben we Edwin even laten bellen, die kan beter omgaan met die Kenianen. Gisteren heeft hij weer training gegeven gelukkig. En morgen hoopt hij weer te komen.

Dinsdag hadden we een quiz gemaakt met Bijbelse vragen, we dachten dat is wel leuk om in de Remand te doen. We hadden iedereen in groepjes gezet maar op den duur waren het geen groepjes meer van 8 personen maar wel 20 ;) Het was niet echt een succes! Dus toen het spel klaar was konden we niet echt een winnend groepje blij maken... We zeiden dat we de volgende keer weer gewoon een verhaal gaan vertellen en geen spelletjes meer doen... Maar dat werd niet vertaald door Lazarus... Dat was nogal te direct voor in Kenia! Hier moet je alles met een omweg vertellen, maar ja dat is een beetje moeilijk voor ons, haha!

Lazarus is van de week onze vertaler in de Remand. Patrick en Prisca kunnen niet komen. De zus van Patrick is vermoord... De tuinman was mais aan het verkopen uit hun tuin, daar had ze iets van gezegd dat het niet de bedoeling was, maar hij zei dat hij geld moest hebben. De volgende dag kwam hij terug en heeft hij haar vermoord. We weten niet precies wat er allemaal gebeurt is en of ze echt ruzie hebben gehad. Ze heeft ook nog een man, en een kindje. Het kindje ligt ook in het ziekenhuis omdat hij het kindje gesneden heeft. We weten niet hoe ernstig het is... We zijn er zeker van geschrokken. We hebben ze dankzij onze sponsors kunnen helpen om hun geliefde te kunnen begraven.

Woensdag hebben we Anol bezocht in de 'School for the deaf' in Webuye. Dat was ongeveer 2 uur rijden. Was leuk om daar eens te kijken. Het is de jongen die we de eerste week toen we in Kenia waren naar een kindertehuis hebben gebracht. Vanaf daar is hij in de dovenschool terecht gekomen dankzij een sponsor. Hij kon toen geen gebaren taal en communiceren was erg moeilijk. Maar nu kan hij heel goed gebaren taal, en een korte periode op school. Hij heeft een goede plek op school.

Van de week waren we in de stad in een winkeltje/kraampje en we vinden het altijd makkelijk dat we lekker kunnen praten met zn 2en zonder dat iemand weet wat je zegt. Maarja, toen was daar opeens een Keniaan die Nederlands tegen ons ging praten. Dat was echt apart, niet gewend om zomaar even tegen iemand Nederlands te kunnen praten...

Vandaag was een regenachtige dag. Vanmiddag regende het heel hard dus dan kunnen we moeilijk naar de Remand. De wegen zijn erg slecht en in de regen schiet het helemaal niet op, ook in de Remand niet... Maar toen werd het droog en zijn we toch nog maar gegaan. Was een enge tour op de motorbike. De terugweg moesten we verder lopen omdat we niet verder konden met de motorbike. Dus jullie raden wel hoe onze voeten eruit zagen! ;)

Over drie weekjes hopen we alweer thuis te zijn... Nog even genieten!

Tot volgende week! of die week erna! ;)

Lieve groet,
Manon en Jeanique