Our first week!

24 februari 2015

Hallo allemaal,

Bericht vanuit Eldoret, we zitten heerlijk op ons bankje een verhaal voor jullie te typen..

Zelf moeten we ook weer goed nadenken wat we allemaal hebben gedaan, Morgen is er alweer een week voorbij en er zijn weer heel wat dingen gebeurd.

Vrijdag ochtend hebben we heerlijk genoten van een boterham met ons eigen meegenomen hagelslag! ;) Rond 11 uur zijn we met Aly naar de stad gegaan met een matatu (dat is een busje die hier rond rijd als taxi). We vonden het een drukke stad en verkeersregels kennen ze hier niet, wie het snelste is heeft voorrang. We hebben wat winkels bezocht, zijn langs het postkantoor geweest. Daar heeft iedereen zijn eigen post vakje en moet je af en toe even checken of er post is. We hebben in de stad pizza gegeten en daarna had Aly een afspraak met een man van een kindertehuis om te kijken of hij nog plek heeft voor Anol, een dove jongen uit de Remand Home. Het gesprek is goed verlopen en er was plaats voor de jongen.. We hebben nog wat boodschappen gehaald en het viel ons op dat er heel veel te koop was, meer dan dat wij dachten...  We zijn op de motorbike naar huis gegaan, met z'n drieën op een motor, dat is hier heel normaal!

's avonds werd Jeanique heel misselijk en voelde zich niet helemaal in orde. De volgende morgen was het nog niet over en in totaal al 8x over moeten geven. Aly had de moeder van Edwin gebeld want die is verpleegster geweest. Het was toch een beter plan om even langs het ziekenhuis te gaan... Na het onderzoek van de dokter kwam hij toch tot de conclusie dat het aan de Malariapillen lag! Dus nu moeten stoppen van de dokter en medicijnen gekregen voor de misselijkheid. Smiddags hebben we in de buurt nog wat gelopen! Zaterdag avond is ook het nieuwe adoptie meisje gekomen.

De zondag was ook een aparte beleving, om half 11 zijn we richting de kerk gelopen, dit was 20 minuten lopen ongeveer. Aangekomen bij de kerk horen we veel muziek, ze klappen en zingen veel in de kerk. Halverwege de dienst moesten we ons voorstellen in de kerk! Om kwart voor 2 was de dienst ongeveer afgelopen. De dienst duur normaal gesproken altijd 1,5 uur, maar nu dus iets langer! De kerk bestaat uit ongeveer 30 personen en er werd Swahili gesproken dus we konden er niet heel veel van volgen. Savonds hebben we heerlijk zelfgemaakt friet gegeten met het hele gezin...

Wel was er nog een rat savonds in onze slaapkamer, dit vonden wij niet zo'n leuk huisdier maar gelukkig hebben de kinderen hem kunnen vangen.

Maandag morgen zijn we begonnen met de opening samen met Aly, we hebben de schoolopdrachten doorgenomen en daarna zijn we met de taxi naar de Remand Home gegaan om daar de dove jongen op te halen om naar het kindertehuis te brengen. Dat was 1,5 uur rijden in de matatu, het was een mooie rit.. Daar aangekomen mochten we wachten in een soort kamer, na een uur daar gezeten en wat gepraat te hebben kwamen ze met een maaltijd voor ons. Ze hadden rijst met een net geslachte kip. Daarna hebben we nog moeten wachten en hebben we nog een rondleiding gehad. Daarna zijn we met de matatu naar huis gegaan, dit duurde wat langer dan de heenweg. Het was erg druk en we zaten met zeker 20 man in het busje. Vanaf de stad Eldoret zijn we met de motorbike naar huis gegaan! Het was een leuke en interessante dag... We hopen dat de jongen daar een goede plaats heeft!!

Vanochtend hebben we wat schoolwerk gedaan, daarna zijn we naar de school van de kinderen geweest. Erg leuk om te zien hoe het daar gaat! Vanmiddag zijn we naar de Remand Home gegaan. Wat voor dinsdag en donderdag middag vaste prik is... Het was 40 minuten lopen. Aly heeft een Bijbelverhaal verteld en we hebben nog wat gezongen en gebeden.  Aly verteld haar verhaal in het Engels en word het vertaald in Swahili. Zo gaat dat hier altijd in de Remand Home.

Morgen is het woensdag dus dat betekend voor ons een vrije dag. Het is de bedoeling om even wat boodschappen te gaan doen in de stad en woensdag is wasdag! :)

We kijken uit naar de volgende verhalen die we jullie kunnen vertellen!

Liefs,

Manon en Jeanique

1. Marianne:
    24 februari 2015
    Ha,

Leuk om wat verhalen te lezen en vooral om de foto's te zien! De verhalen kwamen bekend voor, want Harm houdt me goed op de hoogte :).
    Goede tijd verder!

Groetjes Marianne
  2. Opa en oma:
    25 februari 2015
    Lieve meiden.
    Wat geweldig dat we zo mee kunnen kijken met alles wat jullie beleven.
    Veraf en toch dichtbij. We krijgen al wel veel informatie. Maar zelf meekijken is prachtig! We denken veel aan jullie. Vorige week stonden we op
    het vliegveld. Nu hebben jullie al zoveel gezien.
    God bless you
    Een lieve groet van opa en oma
  3. Marjolein:
    26 februari 2015
    Ha manon en jeanique, leuk om jullie ervaringen te lezen! Wat gaat de tijd toch snel! Weer al een week om. Geniet van jullie tijd daar en succes met alles groetjes van ons