Het eerste bezoek vanuit Nederland

13 april 2015

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat we wat van ons hebben laten horen!
We zullen eerst even onze verhalen vertellen over het Fisherman's camp en Hells gate. Donderdag ochtend vroeg waren we naar de stad te gaan om daar een matatu naar Naivasha te nemen. In de stad aangekomen werden we in een shuttle busje gestopt en daarvoor dus betaald. Het is iets luxer maar het duurt wel langer voordat het busje vol is... Na ongeveer 2 uur gingen we eindelijk rijden. Het was een hele mooie rit en onderweg hadden we nog een stop. Onderweg reden we langs de zebra's. Ze staan gewoon aan de kant van de weg. In Naivasha town aangekomen moesten we vanaf daar nog naar Lake Naivashe (Fishermans camp). Er stonden motorbikes klaar en die zouden ons naar het Fishersmancamp brengen. We vroegen of er geen matatu was die er naar toe ging, maar nee dat was niet zo. Dus wij toch maar voor de motorbike gekozen. We moesten allebei op een aparte motorbike omdat het niet mogelijk was om met z'n 2en op 1 motorbike te gaan. Toen waren we onderweg en zeiden ze dat het wel 2 uur rijden was. Dat zou een behoorlijk eind zijn. Bij het tankstation zeiden ze dat je er bij drie kwartier er wel zou zijn. Dat was al een hele opluchting... Onderweg voelde Jeanique zich niet helemaal veilig op de motorbike, een oud motortje waarvan de snelheid ook niet echt meezat. Hij scheurde beetje rond en van afremmen in bochten had hij waarschijnlijk ook nog niet vaak gehoord. Halverwege de reis stopte zijn motorbike ermee. En vanaf daar konden we met z'n 2en op 1 motorbike, dus het kon toch! ;) De man waar Manon bij mee reed op de motorbike vertelde ons dat hij waarschijnlijk al gedronken had. En daar moet je dan bij mee rijden...
Aangekomen bij het Fishermans camp maakte alles weer goed. Een heerlijke plek aan het meer. Ons tentje werd opgezet en we hebben onze spulletjes opgeruimd en genoten van de natuur. 's avonds werden we door onze Afrikaanse buren uitgenodigd die een heerlijk kampvuur hadden gemaakt. En natuurlijk krijg je dan ook een maaltijd aangeboden ;)
We zaten aan het meer waar 's avonds en 's nachts nijlpaarden te zien zijn. Toen we naar bed gingen hadden we nog niets gezien. Maar we lagen nog maar net in ons tentje en toen kwamen ze ons roepen dat er een nijlpaard liep. Was mooi om te zien. Je tentje staat gewoon op een paar meter afstand van de nijlpaarden...

De volgende ochtend werden we wakker met aapjes rond onze tent. Om 7 uur liepen we al buiten. Het was heerlijk wakker worden. Het was zo rustig! Op de camping hadden we mountainbikes gehuurd waar we toen op naar Hells gate zijn gegaan. Het was heel mooi. Met de fiets langs prachtige dieren. Aan het eind van de weg, 8 km fietsen kwamen we aan bij een overblijfsel van een vulkaan... Daar hebben we nog geklommen en was echt geweldig! Warme watervallen, kokend water waar je gewoon je eitje kan koken, stukjes lava, krijt uit de rotsen... Het was heel mooi. Ook konden we daar nog souvenirs kopen en werden we versierd met sieraden van de vrouwen die het verkochten. Wel moet je op je spullen letten want ons eten waren de aapjes sneller bij dan wij zelf ;)
Teruggekomen op de camping hadden we nog Nederlanders ontmoet, twee jongens die stage liepen in Nairobi. Was leuk om de ervaringen even met elkaar te delen... Ook toen hoorden we van de aanslag in Kenia op de universiteit.

De volgende dag zijn we weer terug gegaan en waren we eind van de middag weer thuis. We konden terugkijken op geslaagde daagjes! Toen we thuis kwamen hadden ze als verassing al onze kleren gewassen. (:

Zondag zijn we naar de kerk geweest. Ze hebben verteld over Pasen maar voor de rest hebben we het hier niet zo in de gaten gehad.

Maandag middag zijn we nog naar een bruiloft geweest van iemand uit de kerk. Samen met Rispa en de kinderen. Het was leuk om een keer mee te maken, de bruid komt aan met veel dansende vrouwen om haar heen. Er waren veel toespraken en we kregen een flinke maaltijd natuurlijk... Rijst met kip en aardappels.

Dinsdag hebben we wat kantoor werk gedaan en aan onze school opdrachten gewerkt. Een uurtje voordat we naar de Remand zouden gaan kregen we een berichtje van de vertalers dat ze niet konden... en zonder vertaler kunnen wij weinig in de Remand dus zijn we niet geweest.

Woensdag hebben we nog een vergadering gehad met de social worker en de trainer. We hebben de lijst gekregen voor de materialen die we moesten kopen. 's middags hebben we alles gekocht samen met Edwin. Maar in 1 winkel ben je zo 2 uur kwijt hier in Kenia. Het gaat gewoon allemaal niet zo snel hier ;) Donderdag zouden we starten met de training dus wij zouden zorgen dat we om 9 uur bij de Remand zouden zijn... Dat was de afgesproken tijd! Maar Edwin zei ik zal de trainer eerst even bellen voordat jullie al gaan, en dat was maar goed ook want hij zei het word wel 10 uur. Maar om 10 uur nog niemand te zien bij de Remand en om 11 uur kwam hij aan met het nieuws dat hij de volgende dag pas wil beginnen met de training... Vrijdag zijn we dus echt begonnen met de training en de trainer was maar een kwartiertje te laat ;) De jongens vonden het heel leuk en ze zijn erg blij dat ze aan hun toekomst kunnen werken.

Donderdag ochtend zijn Henk en Dianne van stichting Kimon in Eldoret aangekomen. Het was erg leuk dat ze er waren. Ze zijn vanochtend weer vertrokken... Donderdag zijn we gewoon naar de Remand geweest 's middags en konden ze kijken hoe het daar ging.
Vrijdag zijn we zelf eerst naar de training geweest dan en daarna zijn we naar de Special School gelopen. Daar zouden Henk, Dianne en Aly ook naar toe komen. De kinderen waren er niet want in April heeft iedereen een maand vakantie. Maar we hebben een rondleiding gehad door de school en informatie gekregen over de school. Ook hoorde we dat er een jongetje van de school was gestorven aan een epileptische aanval...  Daarna zijn we naar de stad gegaan en hebben daar wat gegeten. Toen zijn we naar het forum gegaan en daarna hadden we in de stad een comité vergadering.

Voor Kimon is het de vraag of ze nieuwe veldwerkers gaan zoeken voor het project. Edwin en Aly gaan volgend jaar emigreren naar Amerika dus stoppen ze met het project in Kenia en willen ze natuurlijk heel graag dat het project word overgenomen door andere veldwerkers. Wij hopen echt dat ze nieuwe veldwerkers gaan zoeken en kunnen vinden zodat het werk hier door kan gaan.

Zaterdag zijn we naar Leon geweest in Langas, dat is een kindje uit het sponsorprogramma. Hij woont bij zijn oma samen met de andere kleinkinderen. Het was een heel klein modderhuisje waar ze met elkaar verbleven. Zijn oma verdient haar geld door op straat groentes te verkopen...
Daarna zijn we naar de school gegaan van Leon, dat was erg leuk. We hebben een rondleiding gehad en leuk contact gehad met de kinderen. De directeur is een atleet heeft deze school opgezet met het geld wat hij heeft gewonnen met het rennen. Ook zijn we nog langs de Nederlandse pleegmoeder van Edwin geweest op het platteland. Mary heeft een project voor drugs en alcohol problemen. Ze heeft op dit moment 270 mensen in verschillende groepen in haar programma. Alcohol is echt een groot probleem hier in Kenia.

Zondag zijn we naar Ushirika geweest, daar hebben we een Engelse kerkdienst gevolgd. Daar gaat het allemaal wel iets rustiger dan waar we anders naar toe gaan, daar zingen ze meer enzo. 's Avonds hebben we afscheid genomen van Henk en Dianne die weer terug naar hun hotel gingen en de volgende dag zouden vertrekken om nog een korte safari te doen en daarna naar huis te gaan.

Vandaag zijn we druk bezig geweest met onze school opdrachten. Morgen komen onze leraren aan. Donderdag gaan ze weer terug en in die drie dagen moeten we veel doen. We moeten examens afleggen en opdrachten doen... Het is leuk dat we ze kunnen laten zien wat we hier doen en hoe het hier is.

We hebben ook nog goed nieuws; ze zijn weer begonnen aan het guest house en het schiet lekker op. Nog even en we kunnen gaan beginnen met het verven enzo (:

We hopen jullie binnen kort weer op de hoogte te stellen, maar met deze druktes gaat de tijd snel en hebben we niet altijd tijd om een reisverhaal te schrijven...

Wel zijn we geschrokken van de aanslag hier in Kenia. Het is gelukkig ver weg en we hopen dat het met deze aanslag blijft. Hier merken we er voor de rest eigenlijk niets van!

Foto's volgen nog (:

Liefs,
Manon en Jeanique

1. Andrea Sinke:
    14 april 2015
    Hallo, Wat hebben jullie weer veel gezien en genoten. Geweldig om dat allemaal te beleven. Zou bijna jaloers worden op jullie! Haha!

Groetjes
  2. Corina:
    14 april 2015
    Het is al weer even geleden dat ik op de site gekeken heb, maar wat een verhalen zeg, een hele belevenis!! Succes met alles wat jullie daar doen, en ook genieten. Hartelijke groet Corina